Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Innovations in Human Health and Life Sciences

Verbetering van het onderwijs in Wetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen en Wiskunde door onderzoek gebaseerde innovaties: Innovaties binnen de divisie Human Health & Life Sciences

Bij de divisie Innovaties in Human Health & Life Sciences (iH2LS) combineren we wetenschappelijke onderwijstheorieën met de context van Wetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen en Wiskunde (STEM). Onze focus op hoe dingen werken stimuleert innovatie in onderzoek en onderwijs. Docent-onderzoekers ontwikkelen en onderzoeken nieuwe leermethoden die bijdragen aan studieprogramma’s binnen de Faculteit der Wetenschappen. Dankzij multidisciplinaire samenwerking brengen we diverse kennis en technieken samen voor continue innovatie in STEM-onderwijs en -onderzoek.

Daarnaast ondersteunen we de ontwikkeling van jonge professionals, zoals junior docenten en PhD-studenten binnen de afdeling Scheikunde & Farmaceutische Wetenschappen (CPS). Junior docenten vervullen een belangrijke rol in het onderwijs en volgen een traject vergelijkbaar met een promotietraject. Wij helpen hen hun onderwijsvaardigheden optimaal te ontwikkelen, met aandacht voor zowel professionele groei als welzijn.

Ook begeleiden we junior docenten van het nieuwe Engelstalige BSc-programma Mechanical Engineering, een samenwerking tussen de Universiteit Twente en de VU. Dit programma volgt het Twente Educational Model, waarbij studenten via semesterprojecten kennis integreren en essentiële academische vaardigheden opdoen.

Onderzoek naar Onderwijs en Leren
Bij iH2LS richten we ons onderzoek op innovatieve methoden en didactiek in STEM-onderwijs, met een sterke nadruk op actief leren. We verkennen nieuwe onderwijskoncepten en benaderingen binnen drie hoofdonderzoekslijnen:

  • Natuur van de Wetenschap
  • Onderwijsmiddelen
  • Ontwikkeling van Docenten

We ontwikkelen praktische heuristieken om innovatieve onderwijsmethoden effectief toe te passen. Door onderzoeksinzichten te vertalen naar de onderwijspraktijk, versterken we de betrokkenheid en leerresultaten van studenten.

Onze ambitie reikt verder dan discussies; we streven naar structurele veranderingen binnen de faculteitsprogramma’s. Zo heeft Farmaceutische Wetenschappen diverse innovaties doorgevoerd, waaronder versterking van academische en onderzoeksvaardigheden en actief leren. Door deze te koppelen aan de context van geneesmiddelenontdekking, stimuleren we nieuwsgierigheid en motivatie bij studenten.

Onderzoek in Medicinale Chemie
Bij iH2LS richt het onderzoek in de medicinale chemie zich op het ontrafelen van moleculaire geneesmiddeldoelen en hun interactie met kleine moleculen. Hiervoor gebruiken we biophysische technieken zoals oppervlakteplasmonresonantie (SPR) en isotherme titratiecalorimetrie (ITC) om eiwit-ligandinteracties en bindingskinetiek te analyseren. In combinatie met röntgendiffractie helpt dit bij het afleiden van structuur-kinetiekrelaties (SKR) en het begrijpen van bindingsprocessen. Daarnaast doen we onderzoek op gebieden als CADD, bio- en chemie-informatica, receptorbiochemie en geneesmiddelenveiligheid, met als doel een beter begrip van biologische doelwitten en hun interacties.

Een tweede focus ligt op kennisoverdracht binnen geneesmiddelenontdekking. In het ONCORNET 2.0-project bestuderen we de commercialisatie van GPCR-kankertherapieën vanuit biomoleculair, organisatorisch en innovatiemanagementperspectief. We analyseren kennisbronnen, klinische studies en patenten om bij te dragen aan vernieuwend farmaceutisch onderzoek en beleid.

Klik hier om terug te gaan naar de afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen

Innoverend bèta/technisch onderwijs en onderzoek

Innoverend bèta/technisch onderwijs en onderzoek

We combineren onderwijstheorieën met bèta/techniek en stimuleren innovatie in onderzoek en onderwijs. Het verkennen van nieuwe onderwijsmethoden verrijkt onze wetenschappelijke faculteit. Met een dubbele focus op bèta/technisch onderwijs en onderzoek stimuleren we innovatie door interdisciplinaire samenwerking, waardoor ons onderzoek vooruit wordt gestuwd.

  • Interview Danny Scholten

    Dr. Danny Scholten is docent en onderzoeker aan de afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen, divisie Innovaties in Human Health & Life Sciences. Naast het geven van cursussen in de Bachelor Farmaceutische Wetenschappen en de master Drug Discovery and Safety, is Scholten nauw betrokken bij de implementatie van onderwijsinnovaties in beide studies. Verder is Scholten secretaris van de Examencommissie, stagecoördinator voor zowel de bachelor als de master, en een gesprekspartner voor onderwijsinnovatie op zowel facultair als centraal niveau.

    In 2002 begon Scholten met de bachelor Farmaceutische Wetenschappen. Hij koos voor deze studie omdat hij dit destijds de beste optie vond. De bachelor beviel hem goed en daarom koos hij ervoor om de master Drug Discovery and Safety te volgen. Na zijn master besloot Danny Scholten promotieonderzoek te doen in de Medicinal Chemistry groep aan de VU. Volgens Scholten is het doen van promotieonderzoek vooral een keuze om je vaardigheden te ontwikkelen en je vakinhoudelijke kennis te verdiepen. Tijdens een promotie leer je zowel zelfstandig als in samenwerking onderzoek doen en hier over te communiceren. Ondanks dat Scholten geen farmaceutisch onderzoek meer doet, profiteert hij nog steeds van de inhoudelijke en praktische vaardigheden die hij tijdens zijn promotie heeft opgedaan. Aan het einde van zijn promotieonderzoek merkte Scholten dat hij het werken met studenten erg leuk vond. Het was dan ook een logische keuze voor hem om verder te gaan in het onderwijs.

    Onderwijs, en meer specifiek het innoveren van onderwijs, is de passie van Danny Scholten. Hij is onderdeel van de divisie Innovaties in Human Health & Life Sciences van de afdeling Scheikunde & Farmaceutische Wetenschappen. Deze groep houdt zich bezig met het implementeren van onderwijsinnovaties binnen de opleidingen Farmaceutische Wetenschappen en Drug Discovery & Safety en doet onderzoek naar deze innovaties aan de VU. Zo fungeerde deze groep als informatiebron voor de faculteit tijdens de coronacrisis, een tijd waarin het onderwijs voornamelijk online werd aangeboden. Scholten maakt ook deel uit van de VU-onderwijsexpertgroep. Deze groep houdt zich bezig met alle tools die universiteitsbreed worden gebruikt binnen het leerplatform Canvas.

    Het onderzoek van Scholten en zijn collega’s richt zich voornamelijk op de rol van feedback en activerend blended learning in het onderwijs, en hoe softwaretools zoals FeedbackFruits dit kunnen ondersteunen. Blended learning is een methode waarbij studenten, naast traditionele hoorcolleges, ook kennisclips en opdrachten krijgen waarmee ze actief met de lesstof aan de slag kunnen. Hierdoor ligt er tijdens contacturen minder nadruk op basiskennis, waardoor er dieper op de lesstof kan worden ingegaan. Uit onderzoek van Scholten en zijn collega’s blijkt dat activerend blended onderwijs een positief effect heeft op de prestaties van studenten. De resultaten van dit onderzoek zijn beschreven in het artikel *Practical Guidelines to Redesign Introductory Chemistry Courses Using a Flexible and Adaptive Blended Format* (Scholten et al., 2021). Dit onderzoek beschrijft ook richtlijnen voor collega-docenten over hoe zij deze methode praktisch kunnen implementeren in hun eigen onderwijs. Daarnaast leidde Scholten de pilot voor het gebruik van FeedbackFruits, een platform waar studenten actief feedback kunnen geven en ontvangen, en hielp hij deze tool beschikbaar te maken voor alle docenten aan de VU.

    Hoewel Scholten zich inzet voor het verbeteren van het onderwijs aan de VU, zijn er zeker een aantal dingen die hij wil veranderen. Zo wil hij een duidelijke leerlijn in vaardigheden zoals schrijven en communicatie door het hele curriculum van de bachelor- en masteropleidingen heen. Studenten zullen in de toekomst baat hebben bij deze vaardigheden. Scholten’s inzet toont aan dat hij niet alleen om de kwaliteit van de studie geeft, maar ook om de studenten. Scholten zal blijven zoeken naar mogelijkheden om het onderwijs te innoveren, zodat studenten de beste leerervaring krijgen en goed zijn voorbereid op hun loopbaan.

Our Team

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam